In deze nieuwe rubriek nemen Jan van de Riet en Horst24 jullie mee terug in het verleden en bekijken we de karakteristieke gebouwen in Horst aan de Maas, hoe het vroeger was en hoe het er tegenwoordig uitziet.
Tijdreis24
Hoe was het vroeger en van wie was het pand? Heeft het pand nog dezelfde functie waarvoor het ooit is ontworpen? Wie woonde er en leven deze mensen nog? In deze serie zul je zeker gebouwen zien waarbij jullie een verhaal van weten. Jan van de Riet en de redactie van Horst24 zijn benieuwd naar jullie reacties.
Vandaag: Station Horst-Sevenum
Weet jij meer over de Station Horst-Sevenum? Laat het weten onder dit artikel, of onder het bericht op Facebook.
Jan stelt zich even voor
Ik ben Jan van de Riet en woon sinds 1996 met mijn vrouw en 2 kinderen in Horst. In mijn vrije tijd ga ik graag op pad met mijn camera.. Enkel jaren geleden kwam ik in contact met de Urbex wereld. Urbex is de afkorting voor Urban Exploration en betekend het ontdekken en fotograferen van verlaten gebouwen zoals oude ziekenhuizen, fabrieken, Chateau’s, kerken etc..Omdat momenteel de grenzen dicht zijn en er weinig locaties te bezoeken zijn had ik enkele gebouwen in Horst vroeger en Nu gecombineerd en op mijn FB pagina geplaatst. Een tijdje terug werd ik door de redactie van Horst24 benaderd nadat zij de fotoserie van mij hadden gezien. Zij vroegen me of ik het leuk zou vinden om hier wat mee te gaan doen. En zo ontstond deze rubriek.
Jan van de Riet zegt
Station Horst – Sevenum.
Bouwjaar: 1864
Architect: Karel Hendrik van Brederode
Halverwege de 19e eeuw ontstond het idee om een spoorlijn dwars door de Peel aan te leggen. Een aantal invloedrijke personen wilde de Peel vervenen en de turf via deze spoorlijnen vervoeren. Omstreeks 1860 werd er gestart met de aanleg van de spoorlijn.
Medio 1863 werd het 1e deel van het station gebouwd.
In het stationsgebouw van Horst-Sevenum woonde op de bovenverdieping de stationschef met zijn gezin. De stationschef was verantwoordelijk voor een goede gang van zaken op het station en hij bediende de seinen en de wissels. Beneden in het stationsgebouw waren een hal, bureau, een wachtkamer en een trapportaal.
Het gebouw werd al snel te klein en rond 1871 werd het gebouw vergroot met twee zijvleugels met wachtkamers.
Rond 1915 werd het middendeel van het station verhoogd met een tweede verdieping. Ook werd het dak van pannen voorzien en na de oorlog werd het gebouw nog witgepleisterd.
Op 19 maart 1979 diende de gemeenteraad van Horst een aanvraag in om het station Horst-Sevenum op de Rijksmonumentenlijst te plaatsen en dit werd in 1980 goedgekeurd. Twaalf jaar later, in 1992, kreeg het gebouw een grote renovatie. In 1995 werd de eerste kaartautomaat buiten het stationsgebouw geplaatst, wat in 1997 de sluiting van het stationsgebouw betekende: het loket was overbodig geworden. In eerste instantie bleef de wachtkamer nog geopend voor reizigers, maar vanwege vele vernieuwingen ging het gebouw op slot. Pas in 2013/2014 kreeg het een nieuwe bestemming.
Staatsie 1866 werd er geopend, met op de begane grond een warme wachtruimte met toilet en eetmogelijkheden. De eerste verdieping werd een bed & breakfast en zo kennen we station Horst-Sevenum vandaag de dag nog steeds.
Bron: Van station Horst-Sevenum tot Staatsie 1866- Nel Versteegen-Maessen